Zowat iedereen kent het woord autisme. De gevolgen van autisme op het functioneren in het dagelijks leven zijn echter veel minder goed gekend. Niet zelden blijft de maatschappij hangen in stereotiepe beelden van voornamelijk mannelijke (voor)beelden van autisme zoals Rainman, Sam van Atypical of BenX, waarin we ‘vreemde’ gedragingen kunnen herkennen.De meer subtiele uitingsvorm van autisme die we voornamelijk zien bij meisjes/vrouwen met een (rand)normale begaafdheid is veel minder gekend.
Op 14/11/24 19u-21.30u richten we ons tot ouders, begeleiders, leerkrachten, leerondersteuners,… van een kind of jongere met (subtiel) autisme. Deze kinderen en jongeren doen in contexten buiten hun gezin hun uiterste best om niet op te vallen. Soms blijven diagnoses uit of worden ze pas gesteld na eerdere andere diagnoses. De noden van deze groep worden helaas niet of onvoldoende begrepen. Hoe kunnen we kinderen en jongeren ondersteunen in het dagelijks leven? Hoe kunnen we samen met de school als partner zoeken naar mogelijke redelijke aanpassingen, ook al zijn er op school op het eerste zicht geen noden te merken? Welke andere partners kunnen we inschakelen wanneer de noden te groot worden? |
Op 12/12/24 19u-21.30u richten we ons tot volwassenen met (een vermoeden van) autisme en/of hun context. We focussen niet enkel op het functioneren in het dagelijks leven, maar ook op hoe om te gaan met de specifieke noden op hogeschool /universiteit of op het werk of in andere contexten buiten de eigen cocon. Hoe kunnen we de balans bewaren tussen energie geven en energie krijgen? Hoe kunnen anderen ons ondersteunen? Welke vaardigheden kunnen we versterken zonder de voeling met onze eigen ik te verliezen? |
Op 30/1/5 13u-16u gaan we dieper in op “Subtiel autisme op school”. We zoomen in op hoe we deze leerlingen optimaal kunnen ondersteunen in de schoolse context. We gaan na hoe we mogelijke redelijke aanpassingen kunnen installeren, ook al zijn er op school op het eerste zicht geen noden te merken. We staan ook stil bij leerlingen die vast lijken te lopen of de leerling die niet meer tot op school geraakt. Deze vorming is gericht naar alle begeleiders die in contact komen met de leerlingen, van secretariaatsmedewerkers tot directie. Deze vorming is ook geschikt voor leerondersteuners. | |
Heike Rummens heeft meer dan 10 jaar ervaring als leerkracht buitengewoon onderwijs T9, is werkzaam als autismecoach en focusondersteuner autisme waar ze dagelijks met haar 2 voeten in de onderwijscontext staat. Ze werkt nauw samen met scholen en leerondersteuners om een antwoord de bieden op de uitdagingen die zich voordoen in het hedendaagse onderwijslandschap. |
Locatie: Vergaderzaal Perspectief (groepspraktijk Asspect) Oppuurseweg 16A.1 2890 Lippelo (Puurs-Sint-Amands) Prijs: 55€ voor de vormingsavond Inschrijven? Max. 20 deelnemers |